close
تبلیغات در اینترنت
رابطه ی پوست و غذاها
loading...

میکروبیولوژی پزشکی

خيلي از ما مي خواهيم که پوست سالمي داشته باشيم که چين و چروک و علايم پيري در آن هرچه ديرتر ظاهر شود. در اين بين يکي از سوالات رايج آن است که چه رژيم غذايي براي سلامت پوست بهتر است؟ واقعيت آن است که رژيم غذايي اي که براي سلامت کلي بدن مناسب باشد با رژيم غذايي مطلوب براي حفظ سلامت پوست مشابه است، چرا که رژيم غذايي مطلوب براي سلامت کلي بدن، مکانيسم پيري را در تمام بافت ها از جمله پوست کند، مي کند بنابراين گزينه مناسبي است. پس مصرف غذاهاي غني از آنتي اکسيدان ها بايد جزو لاينفک رژيم غذايي شما باشد.        غذاهاي…

آخرین ارسال های انجمن

رابطه ی پوست و غذاها

Admin بازدید : 326 دوشنبه 30 بهمن 1391 نظرات ()

خيلي از ما مي خواهيم که پوست سالمي داشته باشيم که چين و چروک و علايم پيري در آن هرچه ديرتر ظاهر شود. در اين بين يکي از سوالات رايج آن است که چه رژيم غذايي براي سلامت پوست بهتر است؟ واقعيت آن است که رژيم غذايي اي که براي سلامت کلي بدن مناسب باشد با رژيم غذايي مطلوب براي حفظ سلامت پوست مشابه است، چرا که رژيم غذايي مطلوب براي سلامت کلي بدن، مکانيسم پيري را در تمام بافت ها از جمله پوست کند، مي کند بنابراين گزينه مناسبي است. پس مصرف غذاهاي غني از آنتي اکسيدان ها بايد جزو لاينفک رژيم غذايي شما باشد.
    
    غذاهاي مفيد براي پوست به طور کلي عبارتند از:
    - ميوه ها به ويژه: گيلاس، توت، هندوانه، سيب، گلابي و ...
    - سبزيجات به ويژه: اسفناج و ديگر سبزيجات برگ سبز، بادنجان، کرفس و پياز
    - حبوبات
    - ماهي: به جاي گوشت قرمز، ماهي مصرف كنيد.
    - مغزها
    - روغن زيتون
    از طرف ديگر به نظر مي رسد برخي از غذاها با تخريب پوست همراه باشند. براي مثال: دريافت بالاي گوشت و شير پرچرب مي تواند خطر افزايش چين و چروک هاي پوست را افزايش دهد؛ بنابراين توصيه هاي ذيل را جدي بگيريد:
    - محصولات لبني کم چرب يا بدون چربي را به جاي محصولات لبني پرچرب مصرف کنيد.
    - به جاي نان هاي سفيد تهيه شده از آردهاي تصفيه شده، نان هاي سبوس دار و نيز انواع غله کامل را انتخاب کنيد.
    - مصرف شيريني را محدود کنيد و به جاي شيريني ، يک مشت آجيل و مغز ها را مصرف كنيد.
    
    مزاياي مصرف ميوه و سبزيجات براي پوست:
    مصرف مقادير فراوان از ميوه و سبزي براي سلامت پوست مفيد است. ميوه و سبزيجات به ويژه براي پيشگيري از پيري زودهنگام پوست مفيد است چرا که حاوي طيف گسترده اي از آنتي اکسيدان ها مي باشند. بسياري از رنگدانه ها که عامل ايجاد رنگ ميوه ها و سبزيجات هستند، داراي خاصيت آنتي اکسيداني بالقوه هستند. اين آنتي اکسيدان ها از تخريب پوست با راديکال هاي آزاد (که به ويژه به دليل آلودگي هاي محيطي در پوست ايجاد مي شوند)، محافظت مي كند. براي اطمينان از اينکه ميوه و سبزيجات رژيم غذايي حاوي تمام مواد آنتي اکسيداني لازم هستند، بايد ميوه و سبزيجات را به شکل تازه و پخته نشده (يا فقط اندکي پخته شده) مصرف كنيد. چرا که حرارت اغلب آنتي اکسيدان ها را غيرفعال مي کند و ميوه و سبزيجات از غني ترين منابع آنتي اکسيداني محسوب مي شوند.
    
    اهميت مصرف مايعات کافي در سلامت پوست:
    پوستي که از رطوبت مطلوبي برخوردار باشد کمتر مستعد چروکيدگي است. نوشيدن مقادير فراوان از مايعات طي روز موجب هيدراته شدن بدن مي گردد و بنابراين به کاهش خشکي پوست کمک مي نمايد. ما به شما نوشيدن شش تا هشت ليوان آب را طي روز توصيه مي کنيم. قهوه و نوشيدني هاي کافئين دار و نوشابه هاي گازدار جانشين هاي خوبي براي آب نيستند چرا که حاوي کافئين هستند که کافئين يک ماده مدر است (يعني ترشح و دفع آب از راه ادرار را افزايش مي دهد).
    همچنين دو تا سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب بيش از حد مايعات ننوشيد چرا که نوشيدن مايعات زياد در اواخر شب ممکن است موجب تورم صبحگاهي و کشيدگي بيش از حد پوست شود.
    
    ارتباط کالري دريافتي و چاقي با پوست بدن:
    به غير از قرارگرفتن طولاني مدت در معرض تابش مستقيم آفتاب حوالي ظهر، سريع ترين راه براي افزايش چين و چروک پوست اين است که مقدار زيادي وزن اضافه کنيم و سپس آن را کاهش دهيم، چرا که وقتي اضافه وزن پيدا مي کنيد، چربي هاي اضافه موجب کشيدگي بيشتري در پوست تان مي شود و سپس هنگامي که با کاهش وزن، چربي هاي اضافه بدن از بين مي روند، پوست دچار شل شدن و چروکيدگي مي شود.
    
    مواظب وزنتان باشيد
    ميزان شل شدن و آويزان شدن پوست پس از کاهش وزن، بسته به سن فرد (در افراد مسن تر بدتر است)، ژنتيک و ديگر عوامل متفاوت است. پس تمايل به داشتن پوستي شاداب و جوان يک انگيزه براي مراقبت از کالري دريافتي و حفظ وزن مناسب مي باشد. همچنين به خاطر داشته باشيد که چرخه متناوب افزايش وزن و کاهش وزن ممکن است نه تنها اثرات نامطلوبي را بر پوست بلکه بر سلامت کلي بدنتان داشته باشد.
    
    طبخ غذا و سلامت پوست:
    افزايش درجه حرارت عاملي براي افزايش واکنش هاي شيميايي است. هر زمان غذا حرارت داده مي شود، ميزان واکنش هايي که منجر به تغيير بافت و خواص آنتي اکسيداني مواد غذايي مي شوند، افزايش مي يابند. به عبارت ديگر فرآيند پخت توليد مواد اکسيداتيو (راديکال هاي آزاد) را افزايش مي دهد. در نتيجه با افزايش زمان پخت غذاها، دريافت مواد مغذي کمتر و دريافت راديکال هاي آزاد (که موجب پيشرفت پيري اند) بيشتر مي شود.
    در حقيقت لازم نيست براي پيشگيري از اثرات نامطلوب ناشي از پخت بيش از حد غذا، مصرف غذاهاي پخته شده را متوقف کنيد بلکه مي توانيد با کاهش زمان پخت و اجتناب از سرخ کردن غذاها در روغن زياد يا اجتناب از طبخ غذا با مقادير فراواني از روغن و چربي، غذاهاي سالم تري را مصرف کنيد.
    
    


  منبع : روزنامه شرق ، شماره 1674 به تاريخ 29/11/91، صفحه 8 (سلامت)

ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    چه مطالبی بیشتر در سایت قرار گیرد ؟




    آمار سایت
  • کل مطالب : 207
  • کل نظرات : 111
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 4984
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 42
  • بازدید امروز : 104
  • باردید دیروز : 145
  • گوگل امروز : 16
  • گوگل دیروز : 16
  • بازدید هفته : 249
  • بازدید ماه : 1,516
  • بازدید سال : 22,277
  • بازدید کلی : 1,410,971
  • کدهای اختصاصی